اخبار اپراتورها

سرنوشت پیامک های تبلیغاتی مزاحم چه خواهد شد

پیامک های تبلیغاتی پس از آنکه وارد صنعت تبلیغات شدند، با بی برنامگی و عدم رعایت حریم خصوصی کاربران، ماهیت اصلی خود را از دست دادند. به عبارتی پیامک های تبلیغاتی ، دیگر جنبه ی تبلیغاتی نداشتند و برای مردم پیام هایی مزاحم و اذیت کننده به حساب می آمدند. شورای عالی فضای مجازی سال 1393 آیین نامه ” ساماندهی پیامک های انبوه تبلیغاتی و ارزش افزوده ” را به تصویب رساند. برای آن سه نهاد، وزارت ارتباطات، وزارت ارشاد و مرکز ملی فضای مجازی را مسئول اجرای آن قرار داد. پیامک های تبلیغاتی وقت و بی وقت برای مردم ارسال می شد، عدم کارایی سامانه پیامکی لغو و عدم نظارت بر اپراتور های ارزش افزوده از جمله مواردی هستند که موجب شد تا کاربران ناراضی، اعتراض خود را در صفحه ی شخصی وزیر ارتباطات در شبکه اجتماعی توییتر، نسبت به پیامک های تبلیغاتی مطرح نمایند. کاربران با بیان مشکل و درخواست پیگیری این موضوع، اعلام کردند که این بی برنامگی در آگاه کردن مردم از خدمات ارزش افزوده پیامکی، تنها درآمد میلیاردی است که از راه غیر مشروع به اپراتور ها خواهد رسید و هیچگونه رضایتی ندارند. در پاسخ به مشکات و اعتراض کاربران، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، اعلام کرد: به رسمیت نشناختن تبلیغات پیامکی برای مشاغل کوچک و در کنار آن حضور سودجویان همیشه فعال، عوامل رشد بازار خاکستری پیامک‌های تبلیغاتی است. به اعتقاد کارشناسان شرایط نامناسب فعلی با برنامه تصویب‌شده از سوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات بهبود خواهد یافت. جهرمی با تأکید بر اینکه شفاف ‌سازی خدمات ارزش افزوده پیامکی، گامی مهم در جلو گیری از برخی سوء استفاده‌ ها محسوب می‌شود، بیان کرد که در ماده ۲-۲ مصوبه ۲۷۰ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، این مسئله مورد توجه واقع شده است. پیامک های تبلیغاتی وی با توجه به اینکه راهکار اصلی حل این مسئله، شفاف ‌سازی است، بیان کرد: سامانه مورد نظر در حال پیاده‌ سازی است؛ البته در آخرین مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، لزوم شفاف‌ سازی سرویس‌ های ارزش افزوده برای مشترکان مورد تأکید قرار گرفته و مهلتی برای اقدام اپراتورها در نظر گرفته شده است. از سازمان تنظیم مقررات خواستم به موضوعات مربوط به کلاهبرداری‌ های دیجیتال و ترغیب کاربران به نصب اپلیکیشن، رسیدگی کنند. پس از گفت و گو های صورت گرفته، جلساتی برگزار شد. طی هفته ی گذشته در راستای حذف پیامک های تبلیغاتی مزاحم، اخباری مبنی بر قطع بیشتر از 62 هزار سیمکارت شخصی، به علت ارسال پیامک های تبلیغاتی انبوه و ایجاد مزاحمت، توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام شد: آخرین آمار منتشرشده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نشان می‌دهد تا ۹دی ماه سال جاری، تعداد ۶۲هزارو۴۸۱ سیم کارت شخصی به ‌دلیل سوء استفاده از امکان شخصی برای ارسال پیامک انبوه و ایجاد مزاحمت برای مشترکان موبایل قطع شده است. پیش تر معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری، اعلام کرده بود که سیم کارت های شخصی که 100 یا 200 پیامک ارسال نمایند، به عنوان مزاحم شناخته شده و قطع خواهند شد. در این باره بیان کرد: سیم‌کارت ‌های شخصی که در تعداد ۱۰۰ یا ۲۰۰ پیامک را ارسال کنند، در حکم ارسال ‌کننده‌ ی پیامک انبوه مزاحم تلقی شده و بدون نیاز به شکایت مشترکان و بدون توجه ‌به محتوای پیامک توسط رگولاتوری قطع می‌شوند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد جواد آذری جهرمی، در توییتر خود، با برگزاری نظرسنجی از مردم درخواست کرد تا راهکار های خود را برای رسیدگی به پیامک های مزاحم تبلیغاتی اعلام کنند. گزینه های موجود شامل موارد زیر بود:
  • 1- ایجاد امکان تبلیغ ارزان 2- بالابردن قیمت سیم کارت 3- بالابردن قیمت پیامک ها 4- محدودیت تعداد پیام در روز
وی پس از پایان یافتن مهلت نظرسنجی اعلام کرد، در جلسه ی آینده ی خود با کارشناسان این حوزه، موضوع را جمع بندی و تصمیم نهایی آن را نیز در توییتر منتشر خواهد کرد. پیامک های تبلیغاتی آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، نبود یک راهکار اثر بخش و ارزان قیمت به جهت تبلیغات مشاغل را دلیل اصلی به وجود آمدن این بی برنامگی و به وجود آدمن پیامک های تبلیغاتی مزاحم عنوان کرد و بیان داشت: در مصوبه‌ی ۲۷۰ کمیسیون تنظیم مقررات، راهکاری برای تبلیغ قانونمند با رضایت مشتری و پرداخت هزینه به دریافت‌کننده دیده شده است. اپراتورها این مصوبه را باید عملیاتی کنند. همچنین در هفته‌ی آتی، در جلسه‌ای با فعالان بازاریابی دیجیتال راهکارهای ایجاد شبکه‌ای مؤثر و ارزان و دردسترس برای مشاغل به‌جای پیامک بررسی و اجرایی خواهد شد. در ادامه‌ ی توییت خود نیز، یکی دیگر از راه‌ های مقابله با پیامک‌های تبلیغاتی را دقت بیشتر در شناسایی و برخورد با ارسال ‌کنندگان عنوان کرد. به‌ گفته ‌ی وی، در پنج روز آینده سازمان تنظیم مقررات، تنظیمات سخت‌ گیرانه ‌تری در سیستم کشف تخلف اعمال خواهد کرد. همچنین، برخورد با دفاتر خدماتی فروش سیم‌ کارت ‌های غیر قانونی و لغو مجوز آن ‌ها در دستور کار قرار گرفته است. وزیر ارتباطات، آذری جهرمی، قرار دادن محدودیت در ارسال پیامک روزانه را راه‌ کار دیگری برای مقابله با پیامک‌ های تبلیغاتی مزاحم دانست و بیان کرد: فعلا سقف مشخصی برای ارسال روزانه مشخص شد. دو پیشنهاد وجود دارد: اول اینکه بیشتر از سقف ارسال نشود یا اینکه با تعرفه‌ی بیشتری محاسبه شود. اتخاذ تصمیم در این زمینه ازنظر قانونی با کمیسیون تنظیم مقررات است و تا یکشنبه‌ی هفته‌ی بعد نهایی خواهد شد. همچنین گزینه های ” گران کردن تعرفه ی پیامک ” و ” گران کردن قیمت سیم کارت ” به دلیل عدم استقبال مردم از دستور کار خارج شد و درجهت اجرای راه حل های مذکور برای برطرف کردن مسئله پیامک های تبلیغاتی مزاحم، ابراز امیدواری کرد.  
برچسب ها

نوشته‌های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن